functionele situaties
Activerende werkvormen:
- Tijdens de lessen NW kan je de leerling gemakkelijk laten samenwerken in groepjes, of werken met expertgroepen. Je kan de verschillende leerlingen bepaalde rollen aanmeten, waardoor iedereen betrokken wordt bij de proef/les/....
- Instructiefilmpjes kunnen getoond worden.
- Laat hen via een kahoot, opsteken van kaartjes,.... Actief mee nadenken over het mogelijk verloop van natuurwetenschappelijke verschijnselen.
- Laat hen (bewust opgezette) fouten zoeken. Wanneer leerlingen alert zijn dat er een fout gezegd gaat worden, zullen ze alerter meedenken.
- Speel een spel: ivm een onderwerp of samenvatting van de leerstof/...
- Uitvoeren van experimenten werkt ook activerend ( ipv deze te bekijken als videofragment)
- Uitstap naar technopolis
- Leerlingen zelf mee laten beslissen welke experimenten zeker uitgevoerd zullen worden,...
- Laat de leerlingen zelf op zoek gaan op internet hoe ze een bepaald experiment uit kunnen voeren. (heel veel bruikbaar materiaal beschikbaar Bijvoorbeeld via 'elektro club', site technopolis,...
- Samen brainstormen wie/wat/waar/waarom/...
- ...